Het Visioen van Fillius Viatoris is een kunstwerk dat gepubliceerd werd op de sociale mediakanalen van de Kerk van Nellius eerder deze week. Om te begrijpen wat de Kerk hiermee bedoelt, moeten we terug naar 7 oktober van vorig jaar.
Grot van Contemplatie
Op die dag publiceerde de Kerk videobeelden van een ander kunstwerk, dat de Grot van Contemplatie op het Japanse eiland van de Kerk van Nellius verbeeldt. Eenmaal per jaar trekt kerkleider Fillius Viatoris zich daarin terug om te mediteren, net als zijn vader Viatoris - de stichter van de Kerk - dat voor hem deed. Tijdens de meditatie krijgt de kerkleider een visioen, waarin hij de toekomst van de wereld en de rol die de Kerk van Nellius daarin heeft te zien krijgt. Het kunstwerk van de Grot van Contemplatie is in 1993 gemaakt ter herdenking aan het jaarlijkse ritueel.
Ceremoniële kleding
Tijdens de meditatie is de kerkleider gekleed in een harnas en helm, waar de Kerk ook foto's en videobeelden van heeft gedeeld. Met deze ceremoniële kledij wil de Kerk uitdrukken hoe kwetsbaar de kerkleider is tijdens het mediteren, aangezien hij zich dan niet bewust is van zijn omgeving. Het harnas en de helm moeten hem om die reden beschermen.
In het harnas zien we de letter N, welke logischerwijs verwijst naar de eerste letter van Nellius. Daaronder de drie cirkels, het symbool van de Kerk van Nellius, die verwijzen naar de oude planeet Nellius, de Aarde en de nieuwe, gezonde planeet waar de mensheid naartoe moet vluchten.
Daar weer onder is de kerkleider afgebeeld, terwijl hij mediteert. De vier bloemen symboliseren vruchtbaarheid, wat volgens de Kerk van Nellius op Aarde een verloren zaak is en alleen geassocieerd wordt met de nieuwe planeet.
In de helm zien we opnieuw de kerkleider zelf verbeeld, tijdens het mediteren. Erboven prijkt weer de letter N. En ook het bloemmotief komt terug in de helm.
Dan zijn er de twee paneeltjes met schilderingen aan weerszijden van de tooi van de helm en de twee eronder aan weerszijden van het hoofddeksel. In de schildering linksboven zien we ogenschijnlijk het symbool van een slang. Rechtsboven de beeltenis van een Nelliaan met daaronder een planeet. De betekenis van de schilderingen linksonder en rechtsonder is niet bekend.
Op het onderste gedeelte van de helm is opnieuw de beeltenis van de kerkleider te zien. De vergulde vleugels die de beeltenis flankeren staan in meer algemene zin symbool voor transcendentie en meer letterlijk voor de vlucht naar een nieuwe planeet.
De drie ogen eronder verwijzen naar de Nellianen, de bewoners van de oude planeet Nellius, die naar de Aarde vluchtten toen klimaatopwarming het leven daar onmogelijk maakte en die ook drie ogen bezaten in plaats van twee. Hiermee zegt de Kerk in feite dat de kerkleider zijn visioen ziet door de ogen van een Nelliaan.
Beeld van de kerkleider in de Grot
De Kerk van Nellius geeft vervolgens op 10 januari jongstleden een inkijkje in de Grot van Contemplatie tijdens de meditatie van de kerkleider. Dit zijn unieke beelden, omdat de Kerk doorgaans beelden van ceremonies niet publiek maakt.
Over de Grot werd nog wel eens gesuggereerd dat het rijkelijk versierd zou zijn en vol zou staan met kostbare kerkschatten. Maar we zien dat het een sobere, kille uitstraling heeft. Dit moet waarschijnlijk duiden op de nederigheid van de kerkleider, ten overstaan van het goddelijke dat hem het visioen ingeeft.
Het Visioen
Uiteindelijk komen we dan uit bij het visioen zelf, waarvan de kerkleider opdracht heeft gegeven deze te verwerken in een kunstwerk.
Als we bovenaan beginnen zien we een driehoekige, goud omlijste vorm, waarin we de beeltenis van een rode planeet kunnen ontwaren. De Kerk van Nellius heeft nog niet eerder een verwijzing gemaakt naar een specifieke nieuwe planeet om naartoe te vluchten. Maar hiermee lijkt het dat opmerkelijk genoeg toch te doen en voor het eerst te duiden op Mars.
Op de rode planeet zit de met drie cirkels getooide kerkleider, met op zijn ene knie een blank kind en op de andere een met een donkere huidskleur. Beide hebben een eivormig hoofd. Deze vorm verwijst naar het
Ei der Verlossing, waar je
hier meer over kunt lezen. Kinderen staan hier symbool voor de toekomst, waar diversiteit als aspect aan toegevoegd wordt.
Rechts van de kerkleider zien we het hoofdgebouw van de Kerk van Nellius, waarvan de bouw op dit moment zijn voltooiing nadert. Links van hem een gezonde sinaasappelboom. In de onderste punt van de driehoek is een mensfiguur in zwart gewaad afgebeeld, waarvan de huid uit kleurige schubben lijkt te bestaan.
Het hele tafereel schetst een beeld van de nieuwe, vruchtbare planeet, waar de Kerk van Nellius zal voortbestaan. De kerkleider speelt een centrale rol en draagt daarbij de toekomst in zijn handen. Toch zullen ook op die nieuwe planeet vijanden bestaan, die bijvoorbeeld het geloof in de Kerk van Nellius en in de kerkleider proberen te ondermijnen.
De onderste twee schilderingen laten de Aarde zien, die aan oorlog en de gevolgen van klimaatopwarming ten onder zal gaan. De dode mensfiguren houden allebei een slak in hun armen, welke binnen de Kerk van Nellius symbool staat voor de duivel. De slak is traag, kleeft zich letterlijk vast aan de Aarde en verbeeldt daarmee eigenschappen die de vlucht naar een nieuwe planeet alleen maar tegenwerken.
Onderaan zien we in het midden een ei met daarin een donkergekleurde foetus. Deze verwijst naar Khan Yae, de persoon die volgens de Kerk van Nellius de mensheid zal redden van de ondergang op Aarde. En ons dus naar een nieuwe planeet zal leiden.
Het ei wordt omringd door gevaren, zoals de vlammen en de twee gevleugelde, hagedisachtige dieren, die de foetus met hun tong willen grijpen.
Samenvattend gaat het
Visioen van Fillius Viatoris in mijn optiek over geboorte als symbool van een nieuw begin, dat volgens de Kerk van Nellius steeds dichter nadert. Op een nieuwe planeet, wellicht specifiek Mars, waar kerkleider Fillius Viatoris de hoofdrol speelt.
Reacties
Een reactie posten